Za rok v Praze vyjedou další trolejbusové linky
PRAHA - Už za rok by měly finišovat práce na zavedení trolejbusové dopravy na linkách číslo 131 a 176. V Praze totiž začala výstavba trolejové infrastruktury, která ty zmíněné linky promění v linky číslo 51 a 53.
Předpokládané náklady na elektrifikaci linky číslo 131 vyjdou 265 milionů korun, v případě linky číslo 176 pak jde o částku ve výši 352 milionů korun...
Sjezd k Evropské třídě bude brzy zatrolejován (23. května 2025, Vlčoun/Filip Vlček)
V rámci elektrifikace linky číslo 131 v těchto dnech současně začaly v Šárecké ulici v Praze 6 přípravné práce pro výkopy základů budoucích stožárů a kabelových tras. Dopravní podnik a zhotovitelé se zde koordinují s probíhající rekonstrukcí vodovodů, které realizuje Pražská vodohospodářská společnost a následně s celkovou rekonstrukcí této ulice, kterou připravuje Technická správa komunikací hlavního města Prahy. Samotné stavební práce na elektrifikaci autobusové linky číslo 176 začnou v průběhu června. V rámci výstavby dopravní podnik v maximální možné míře využije stávající uzavírku Zapovy ulice a omezení v Holečkově ulici, které souvisí se stavebními pracemi PVS a TSK.
"Spuštění výstavby infrastruktury pro elektrifikaci linek číslo 131 a 176 je dalším krokem na cestě k čistší a tišší dopravě v Praze. Nasazujeme moderní bateriové trolejbusy, které mohou jezdit i mimo trolejové vedení, takže není nutné stavět trolejové vedení po celé trase. Podporujeme tento směr nejen kvůli lepšímu ovzduší a menšímu hluku, ale i proto, že zvyšuje komfort cestování a posouvá pražskou veřejnou dopravu zase o kus dál," řekl pri slavnostním zahájení stavby první náměstek pražského primátora pro oblast dopravy Zdeněk Hřib.
V těchto místech u zastávky Zelená začnou troleje (23. května 2025, Vlčoun/Filip Vlček)
"Předáváme staveniště k elektrifikaci linek číslo 131 a 176, infrastruktura pro linku číslo 137 je od srpna ve výstavbě. Všechny tři zmiňované linky vedou extrémně kopcovitými lokalitami, kde skutečná spotřeba každého autobusu je enormní. U linky číslo 137 se bavíme o táhlém stoupání se sklonem přes 7%, u linky číslo 176 o jednom z nejdelších kopců v Praze. Pro obsluhu těchto linek jsou zcela nevhodné naftové autobusy. Není vůbec divné, že právě lokalitách Hanspaulka, Baba nebo Strahov trolejbusy již v minulosti jezdily," doplnil Jan Šurovský, technický ředitel dopravního podniku.
Pro elektrifikaci autobusové linky číslo 131 dopravní podnik vybuduje trolejové vedení v celkové délce zhruba osm kilometrů pokrývající zhruba 50 procent délky trasy. Zatrolejovaný bude úsek mezi zastávkami Zelená a Bořislavka, z toho trolejové vedení v úseku z ulice Na Pískách k terminálu Bořislavka vznikne pouze v tomto směru. Dopravní podnik zároveň vybuduje krátkou odbočku trolejového vedení do původní smyčky Bořislavka v Kladenské ulici, která bude výhledově sloužit jak pro potřeby nabíjení elektrobusů, které se do budoucna plánují využívat na vybraných autobusových linkách, tak i pro příležitostný provoz historických trolejbusů z Muzea MHD ve Střešovicích.
Také u zastávky Na Santince budou jezdit trolejbusy (23. května 2025, Vlčoun/Filip Vlček)
Napájení bude zajišťovat nová měnírna U Matěje, kterou Dopravní podnik hlavního města Prahy postaví v ulici Na Šťáhlavce, přibližně v polovině délky trasy trolejového vedení. Měnírna bude citlivě zasazena do okolního terénu tak, aby co nejméně vizuálně rušila okolí. Bude proto zapuštěna do svahu a z pohledu od ulice Na Míčánce nebude takřka vidět. Její okolí včetně fasády bude v maximální možné míře ozeleněno.
Trolejové vedení na budoucí trolejbusové lince číslo 53, což je stávající linka číslo 176, vznikne v celkové délce bezmála osmi kilometrů, přičemž zatrolejovaný bude úsek od smíchovského předpolí Jiráskova mostu u Dienzenhoferových sadů až ke Stadionu Strahov. Krátkou nabíjecí trolej dopravní podnik nechá vybudovat také nad místy pro odstavy vozidel na obou konečných zastávkách na Karlově náměstí i na Strahově. Trolejové vedení bude v případě trolejbusové linky číslo 53 pokrývat zhruba 65 procent délky trasy.
Táhlé soupání pod stadionem na Strahově (23. května 2025, Vlčoun/Filip Vlček)
Troleje budou napájeny ze stávající tramvajové měnírny Hřebenka, která projde modernizací a doplněním o technologii pro napájení trolejbusových tratí. Kromě toho v rámci této investiční akce vznikne na Strahově za dispečerským stanovištěm mezi ulicemi Motoristická a Turistická úplně nová společná měnírna pro tramvaje a trolejbusy, která bude připravena jak pro budoucí tramvajovou trať Malovanka - Strahov, tak i pro napájecí infrastrukturu budoucí trolejbusové tratě pro linku číslo 191, jejíž elektrifikaci dopravní podnik v současnosti projektově připravuje. Krátká nabíjecí trolej na Karlově náměstí bude napájena ze stávající tramvajové infrastruktury.
Elektrifikace autobusových linek v Praze je dalším krokem ke kvalitnější, tišší a ekologičtější dopravě v hlavním městě. "Vítáme, že nejde jen o izolovanou investici, ale součást dlouhodobého a koncepčního plánování modernizace městské hromadné dopravy. Praha tímto způsobem naplňuje vizi udržitelného a efektivního dopravního systému pro 21. století. Těší nás, že tento přístup přináší konkrétní přínosy - ať už jde o snížení hlukové zátěže v obydlených ulicích, nebo o zlepšení spojení mezi centrem, Strahovem a oblastí Smíchova," zmínil radní pro dopravu Prahy 2 Tomáš Halva.
Na Strahově bude infrastruktura i pro další trolejbusy (23. května 2025, Vlčoun/Filip Vlček)
"Jsme rádi, že se nám podařilo uspět v soutěži na další zajímavý projekt ekologické dopravy v Praze. K realizaci přistupujeme s respektem, neboť se jedná o stavbu v rezidenční zóně v centru města. Budeme se snažit o co nejmenší zásah do života dotčených oblastí i občanů, ale zároveň prosíme o určitou míru tolerance - bez nezbytných omezení provozu totiž projekt tohoto rozsahu není možné realizovat," uzavřel Martin Janovský, místopředseda představenstva a výkonný ředitel společnosti Elektrizace železnic Praha.
"Dovolte mi ocenit všechny, kteří se podíleli na přípravě a plánování tohoto projektu. Zvláštní poděkování patří zástupcům hlavního města Prahy a městských částí, bez jejichž vstřícnosti, podpoře a aktivní účasti by nebylo možné projekt připravit ani realizovat. Jejich zájem o rozvoj ekologické a udržitelné dopravy, ochota hledat společná řešení jsou tím hlavním klíčem. Věříme, že společným úsilím projekt úspěšně dokončíme a že obě trolejbusové linky přinesou Praze i jejím obyvatelům komfortní, ekologickou a spolehlivou dopravu," uzavřel Martin Tkáč, vedoucí oddělení realizace staveb pro MHD společnosti Elektroline.
Klesání k zastávce Švandovo divadlo (23. května 2025, Vlčoun/Filip Vlček)